Elias Blix
Elias Blix var fødd 24. februar 1836 på garden Volden i grenda Våg på Sandhornøya i Gildeskål. Far hans døydde da Elias var tre år gammal. Mora dreiv garden vidare, etter kvart med ny ektemann.
Broren Ole blei fiskar og bonde som forfedrane. Han skaffa seg gard på Ravik, lengre aust på Sandhornøya. Men Elias fekk berre eit par sesongar på Lofoten. Han viste tidleg gode evner og ”en stor Lyst til Bogen”. I 1853, to år etter konfirmasjonen, fekk presten sendt han til lærarseminaret i Tromsø.
Men Blix kom ikkje attende til heimbygda som ferdigutdanna lærar. Han arbeidde på ulike skoler i Tromsø. Samtidig las han vidare for å førebu seg til studenteksamen, examen artium. Etter seks år i byen reiste han til Kristiania. Han ville ta artium og studere teologi. Det var strevsamt. Han måtte arbeide som lærar mest heile tida for å finansiere studiet. Likevel fekk han ein svært god embetseksamen i 1866.
Men Blix blei ikkje prest. Tretti år gammal tok han fatt på eit vidaregåande studium av hebraisk og andre semittiske språk. Ein vitskapleg karriere var målet. I 1871 gifta han seg med den tretten år yngre Emma Hansen, dotter til ein snikkarmeister frå Kristiania. Elias Blix hadde fått reisestipend og drog til Leipzig i Tyskland for å studere Bibelen og semittiske språk. I 1873 blei han universitetsstipendiat. Tre år seinare tok han doktorgraden på eit emne innan samanliknande språkvitskap, og i 1879 blei han utnemnd til professor i hebraisk.
I politikken var Blix aktiv venstremann. Da Johan Sverdrup sommaren 1884 skipa den første parlamentariske regjeringa i Noreg, blei Blix kyrkje- og undervisningsminister. Men det var sterke interne spenningar i regjeringa, og i februar 1888 gjekk fire av statsrådane av. Blix gjekk attende til professorstillinga.
Emma og Elias Blix fekk ni barn. Sju av dei levde opp. Mest kjend er karikaturteiknaren Ragnvald Blix. Elias Blix døydde i Kristiania 17. januar 1902. Livsreisa hans hadde ført han frå fiskarbondesamfunnet i utkant-Noreg og til høgborgarskapet i hovudstaden. Blix kunne like gjerne ha blitt fiskar og småbrukar på heimstaden, eller lærar i Nord-Noreg, eller prest på Vestlandet, eller han kunne reist til Amerika. Han levde i ei tid der det norske samfunnet endra seg raskt og gav større valfridom enn før.
Elias Blix sette ikkje djupe spor etter seg som vitskapsmann. Dei språkvitskaplege arbeida hans blei fort utdaterte. Men i mange år hadde han ein viktig posisjon som leiar av Videnskabs-Selskabet i Kristiania, i dag Det Norske Videnskaps-akademi.
Det er heller ikkje for den politiske innsatsen sin han blir hugsa. Han spelte rett nok ei viktig rolle i det politiske gjennombrotet for det nynorske språket. I 1885-sesjonen tok Stortinget fleire viktige avgjerder, mellom anna det såkalla ”jamstellingsvedtaket”. Det ligg framleis til grunn for norsk språkpolitikk med to dei to likestilte målformene nynorsk og bokmål.
Heilt frå Tromsø-tida var Blix ein ivrig tilhengar av Ivar Aasen sitt program for utvikling av eit eige norsk nasjonalspråk eller landsmål, seinare kalla nynorsk. Framleis rådde det danske skriftspråket i offentleg forvaltning, kulturliv, skole og kyrkje.
Blix var med på å skipe Det Norske Samlaget i 1868, og han sat i det første styret. I 1869 gav Samlaget ut ei tynn lita bok, 32 sider på dårleg papir. Nokre Salmar. Gamle og nye, stod det på framsida. Året etter kom det eit hefte til, følgt av eit tredje hefte i 1875. I 1883 og 1887 kom Nokre Salmar ut i ei revidert og auka eittbandsutgåve. Forfattaren var anonym. Først i 1891 sette Elias Blix namnet sitt på tittelbladet. Da hadde boka vakse til ei fullstendig kyrkjesalmebok med 150 nyskrivne eller gjendikta salmar til heile kyrkjeåret. I 1900 kom det femti salmar til i samlinga Salmar og Songar.
Salmane til Blix blei fort populære. Mange av dei er framleis mykje brukte: Syng i stille morgonstunder. No livnar det i lundar. Himmelske Fader. Med Jesus vil eg fara. Jesus, du er den himmelveg. No koma Guds englar. Kling no klokka. Ljos over grav. Gud signe vårt dyre fedreland. Elias Blix er den salmediktaren som har flest salmar i Norsk salmebok frå 1984.
Også på andre måtar var Elias Blix ein pioner for nynorsk kyrkjespråk. Saman med Ivar Aasen, Johannes Belsheim og Matias Skard omsette han Det nye testamentet til landsmål i løpet av 1880-talet. I 1891 gav han ut ei nynorsk omsetjing av Dr. Martin Luthers litle katekisma, den viktigaste boka i trusopplæringa i Den norske kyrkja. Arbeidet hans med salmedikting og bibelomsetjing var òg i høg grad pedagogisk motivert.
Alt i 1862 var Blix med på å skipe den første innflyttarforeininga i hovudstaden. I dag heiter den ”Nordlændingernes forening”. I 1896 skreiv han songen ”Barndomsminne”, med undertittelen ”Frå Nordland” og førstelinja ”Å eg veit meg eit land”, nordlendingane sin eigen nasjonalsang.
Gildeskål vitja han for siste gong rett etter embetseksamen i 1866. Det heiter at han spurte om å få preike i heimekyrkja, men at presten nekta. Soga er omdiskutert, men soknepresten sin replikk om at det ikkje passa seg med allmugebarn på preikestolen, er sannsynlegvis historisk.
Det tok lang tid før salmane til Blix blei tekne i bruk i heimekyrkja hans. Ved ei avrøysting i 1908 var det klart fleirtal mot å ta dei i bruk i kyrkjene i Gildeskål. Men ved hundreårsjubileet i 1936 var Blix endeleg blitt profet på heimstaden sin òg, og sambygdingane slutta mannjamt opp.
I oppveksten til Elias Blix på Sandhornøy i Gildeskål ble grunnlaget lagt for hans videre liv og det verket han skapte. I hjemmet og særlig fra mora fikk han gudstrua som seinere skulle ligge til grunn for diktningen hans, og naturen ga han bildene som gjør tekstene så spesielle. I heimbygda hadde han også støttespillerne som bidro til at småbrukersønnen fra Våg endte opp som et nasjonalt ikon.
Elias Blix Pedersen ble født 24. februar 1836 og vokste opp på småbruket Volden, i Våg på Sandhornøya i Gildeskål. FarssIekta og deler av morsslekta kom fra Beiarn som da hørte til Gildeskål. I dåpen fikk han navnet Blix etter morens stebror som døde 14 dager før han ble født, og seinere tok han dette til etternavn. Gården Volden ble i nasjonal statistikk regnet som et småbruk, i Gildeskål var det en gård av litt under middels størrelse. Selv om familien ikke kan regnes som fattig, vokste han opp geografisk og sosialt langt borte fra dem som styrte og formet landet.
I hjemmet var mora den aller viktigste i livet hans, bl.a. fordi faren døde da han var tre år gammel. Gudstrua han fikk her, har han med seg gjennom hele livet, og mora er sterkt tilstede i hans diktning. Stefaren brydde seg aldri særlig om Elias, og da mora døde i 1857 mens han var lærer i Tromsø, var de sterkeste båndene til hjemmet borte.
I oppveksten fikk han viktig støtte fra gudfar og kirkesanger Helge Helgesen Følvik, Hans Hansen, den første utdannede læreren som kom til Gildeskål, og seinere av handelsmann Carl Olsen på Nord-Arnøy som ga han viktig økonomisk hjelp i studietida.
I Gildeskål er vi stolte av Elias Blix, av det han skapte og hvordan vi i lag med andre nordlendinger kan kjenne oss igjen i hans diktning. Han er en viktig del av vår identitet, og en inspirasjon til å vise at vi tør og vi kan