Arne Næss' dypøkologi må endre kurs på flere områder om den fortsatt skal være
en premissleverandør for videreutvikling av menneskenes forhold til naturen.
Det har de siste årene vært mye blest rundt filosofen Arne Næss. Blant
annet har han skrevet flere bøker som har hatt mange lesere, og han er blitt
hedret med priser og utmerkelser: Nordisk Råds miljøpris for 2002, årets Peer
Gynt for 2004, og i februar 2005 ble han tildelt St. Olavs Orden. Nylig utkom
også
The Selected Works of Arne Næss (SWAN) i ti bind på Springer
Forlag. Denne utgivelsen rommer en omfattende samling av Næss' publiserte og
upubliserte arbeider. I disse dager forbereder dessuten Senter for Utvikling
og Miljø (SUM) ved Universitetet i Oslo, å opprette
Arne Næss Chair in
Social Justice and the Environment. Formålet med denne
Chair er å
invitere fremtredende internasjonale forskere til et opphold ved SUM, for å
engasjere seg i Næss' tenkning. Det inviterer samtidig til refleksjon omkring
Næss' miljøfilosofiske tenkning og engasjement. Det følgende er i så måte et
forsøk på å rette et kritisk søkelys på dypøkologien og dens fremtid. Min
påstand er at dypøkologien, hvis den i fremtiden skal være en
premissleverandør for videreutvikling av vårt forhold til naturen, må endre
kurs på vesentlige områder.
Arne Næss regnes som grunnleggeren av dypøkologien, en bevegelse som ser
det som sitt viktigste formål å beskytte naturen mot skadelig menneskelig
innblanding. Begrepet "dypøkologi" ble lansert i 1973, i hans programartikkel
"The Shallow and the Deep, Long-Range Ecology Movement: A Summary". Den
dypøkologiske bevegelse har sine støttespillere og bidragsytere i flere land,
og har gitt opphav til mange artikler, bøker, konferanser, aksjoner med mer.
Den hadde sin store blomstringstid på 1970–80-tallet, men nyter i dag mindre
oppslutning.
Næss har siden 1970-tallet vært en aktiv pådriver
for at naturen bør beskyttes mot (unødig) menneskelig inngripen. Som en
tilhenger av den dypøkologiske bevegelse er Næss å regne som en tilhenger av
det som gjerne kalles ikke-antroposentrisme, og en kritiker av
antroposentrismen. Kort fortalt hevder ikke-antroposentrismen at naturen i vid
forstand har en verdi i seg selv uavhengig av menneskelige formål, mens
antroposentrismen hevder at kun mennesker har en slik egenverdi. Uten tvil
representerer den sistnevnte posisjonen det fremherskende synet på naturen.
Da Arne Næss formulerte sin dypøkologi, det han kalte Økosofi T (etter
hytten hans Tvergastein på Hallingskarvet), var det blant annet som en
reaksjon mot det han anså som både en urimelig og uansvarlig bruk av
naturressurser for menneskelige formål.
I 1984 lanserte så Næss i samarbeid med George Sessions "den dypøkologiske
plattform", i form av åtte prinsipper som tjener som en felles plattform for
den dypøkologiske bevegelse. Viktige momenter i disse prinsippene er:
1) At alt liv har en verdi i seg selv.
2) At rikdom og mangfold av livsformer realiserer disse verdier, og at
dette også har verdi i seg selv.
3) At mennesket ikke har rett til å redusere mangfoldet av livsformer
unntatt for å tilfredsstille vitale behov.
4) At befolkningsveksten må begrenses.
5) At dagens menneskelige inngripen i naturen er overdreven og destruktiv.
6) På det politiske plan, endring fra økonomisk vekst til bærekraftig
utvikling, idealet om likevekstsamfunnet hvor produksjon svarer til
konsumpsjon, fødselsrate svarer til dødsrate, konsumpsjon konsentrert om
grunnleggende behov, bruk av intermediære teknologier, desentraliserte
selvbergingssamfunn.
7) At fokus på livskvalitet bør erstatte dagens overdrevne fokus på
levestandard.
8) At tilslutning til de åtte punktene forplikter til å handle for å
iverksette nødvendige tiltak.
Næss og Sessions' antagelse er at de som støtter den dypøkologiske
bevegelse, mest sannsynlig vil kunne enes om noen av disse prinsippene, om
ikke alle. Videre antar de at folk kan være enige om disse åtte prinsipper,
selv om de er uenige om hvordan de skal gis en dyperegående begrunnelse. En
kristen eller en buddhist kan ha forskjellige begrunnelser for den
dypøkologiske plattformen, men likevel enes om dens innhold. Dette kan
muligens forstås som en slags modell for en overlappende enighet analogt til
det den amerikanske filosofen John Rawls i sin tid foreslo. Rawls antar at
hvis det skal være en fellesmoral i et flerkulturelt samfunn, og den skal være
bindende for alle parter, så må den bestå av normer og verdier som det er
overlappende enighet om blant partene. Her er altså Næss pluralist.
Et vesentlig siktemål for dypøkologien er imidlertid
å forflytte "miljøbevegelsen" fra antroposentrisme til ikkeantroposentrisme,
eller fra grunn til dyp økologi. Disse skillelinjene mellom antroposentrisme
(grunn) og ikke-antroposentrisme (dyp) gjennomsyrer hele dypøkologiens
diskurs. Og det er grunn til å tro at mye av dagens diskusjon rundt vår tids
miljøproblemer og utfordringer blir skadelidende som følge av dette. Hvis vi
antar at to av vår tids største globale utfordringer er knyttet til
overkonsumpsjon i de utviklede land, og underkonsumpsjon i utviklingslandene,
synes ingen av disse problemene å ha noen umiddelbar forbindelse til skillet
mellom antroposentrisme og ikke-antroposentrisme-skillet. Det samme gjelder en
rekke andre problemer knyttet til miljø og utvikling.
På dette punktet er det derfor rimelig å komme med noen kritiske
bemerkninger til dypøkologien. Et sentralt spørsmål i den sammenheng er hvem
den dypøkologiske plattformen egentlig henvender seg til. I lys av skillet
mellom antroposentrisme og ikkeantroposentrisme kunne det være fristende å
spørre om den henvender seg til begge disse posisjonene, bare til en av dem,
eller om den kun henvender seg til tilhengerne av dypøkologien? Jeg tror det
er gode grunner til å anta det siste. Riktignok finner vi sympatisører blant
ikke-antroposentrister, men generelt sett blir den møtt med skepsis fra folk
som på ulike plan arbeider med miljøvern. Dette gjelder konservasjonister,
økofeminister, fattigdoms- og andre miljøforkjempere. Et problem for
dypøkologien er slik jeg ser det at den ikke makter å skaffe seg vid nok
tilslutning til å ha tilstrekkelig gjennomslagskraft. Den er altså ikke
pluralistisk nok.
Gitt det faktum at mange av dypøkologiens tilhengere
ønsker å påvirke den moralske opinion – og bevege den i ikkeantroposentrisk
retning – hvordan bør de gå frem for å oppnå dette? To hovedutfordringer står
for meg som sentrale. For det første bør man antagelig overveie å avskaffe den
dypøkologiske plattformen (i hvert fall som premissleverandør for
diskusjonen), alternativt forsøke å reformulere den. Den har spilt en sentral
rolle for mye av diskusjonen rundt vårt moralske forhold til naturen de siste
20 årene, men man må etter hvert se i øynene at den aldri vil kunne motivere
særlig mange til kamp for naturen.
Hvis man skulle ta sikte på en reformulering av plattformen, ville man
måtte utforme en langt mer global miljøetisk plattform som benyttet en mer
nøytral normativ-politisk terminologi; om mulig en slags global ethic of
the environment – som kunne vinne tilhengere både blant antroposentrister
og ikke-antroposentrister. Hvilket bringer meg til det andre punktet. Jeg tror
nemlig dypøkologiens fremtid i høy grad vil avhenge av dens evne til å
tilpasse sitt syn og sine argumenter til det rådende syn.
Som et ledd i denne prosessen må den i større grad henvende seg til dem
som godtar de konkurrerende antroposentriske oppfatninger. Og det dreier seg
antagelig om et stort flertall, ikke bare i den norske befolkningen, men også
internasjonalt. Hvis ikke vil dens forsvarere risikere å komme i samme
situasjon som Fanden i Peer Gynt: "Se, det fik Fanden fordi han var
dum, og ikke beregned sit Publikum." Et elementært prinsipp i dialektikken og
retorikken sier at et overbevisende argument må ta utgangspunkt i premisser
som anerkjennes av det publikum argumentasjonen henvender seg til.
Hvis dypøkologiens tilhengere ønsker å bli en fortropp i endringen av den
moralske bevissthet i retning av å ta større hensyn til naturen som helhet,
gjør de klokt i å ta innover seg de utfordringene jeg har skissert ovenfor.